Studium v naší škole
Vycházíme z toho, že lidé se učí efektivně pouze v bezpečném, známém a přátelském prostředí, kde není tlak na výkon a kde je umožněno chybovat.
Průvodce
Průvodci „provádí“ děti během školního roku různými vzdělávacími tématy, obory a učebními bloky. Jejich cílem je naplnění kompetencí ŠVP, které vychází z RVP.
Mentor
Na začátku školního roku si žák volí mentora. Vybírat může z průvodců. Společně debatují o studiu, chování, životě,… a vytváří si tak mezi sebou pouto důvěry. Každý čtvrtek spolu hodnotí studijní pokroky v tzv. Mentorských rozhovorech. Mentor má na starosti i jednání s rodiči.
Společné setkání
Každé pondělí ráno, se společně setkáváme a bavíme se o víkendu, minulém týdnu a hlavně, co nás čeká tento týden. Setkání má prvky informační schůzky. Každý den začínáme v 8:30 společnou snídaní v jídelně a až poté se vrhneme na různé aktivity.
Shromáždění
Každý týden (ve středu) probíhá shromáždění všech dětí a všech dospělých pracovníků školy. Shromáždění je hlavní “pravidlo dárný” orgán. Všichni členové školy (děti, průvodci, uklízečka, atd.) mají při hlasování jeden hlas. Shromáždění rozhoduje o pravidlech a vlastně všem důležitém.
Jeden dospělý má právo veta, aby mohl zarazit případné aktivity v rozporu s hodnotami školy. Společně v týmu a s dětmi se dohodneme, kdo to bude. Možná se bude tato funkce střídat. Možná ji společně přesuneme i na děti. Zatím má tuto funkci Michal a je třeba říci, že ji za 7 měsíců nebylo třeba využít.
Tripartity
Jedná se o setkání mentora, dítěte a rodiče. Společně mluví o studiu a dění ve škole. Tripartity se konají min. 2x za školní rok.
Učební bloky
Ve vzdělávacím programu jsou povinné hodiny českého jazyka, matematiky, angličtiny a tělesné výchovy. Všechny ostatní aktivity probíhají formou výběru tzv. samouku, kroužků a projektů/ateliérů.
Samouk
Vždy je přítomný čas pro společnou práci na zvolené aktivitě a čas pro tzv. samouk. Samouk je čas, kdy děti tvoří své vlastní aktivity.
Kroužky
Děti mají na výběr z nabídky kroužků. Děti na 2. stupni mají povinnost si vybrat 2 kroužky. Pro zbytek dětí je volba dobrovolná.
Ateliéry
Jedná se o stěžejní prostředek sebeřídícího učení. Na zvoleném tématu děti pracují měsíc. Na konci každého ateliéru probíhá zhodnocení, které staví především na sebereflexi dítěte.
Jak ateliéry probíhají?
- děti si vybírají projekty z nabídky průvodců
- a/nebo děti vypisují a vedou projekty pro ostatní
- a/nebo si děti tvoří vlastní projekty jen pro sebe
Exkurze/besedy/workshopy
Děje se tak každý poslední pátek v měsíci. Ostatní pátky je s dětmi Mike, který s nimi mluví anglicky a přitom mají možnost výtvarně tvořit. Snažíme se dětem nabídnout a domluvit různé exkurze, besedy, workshopy, které jim lépe pomůžou orientovat se nejen ve světě, ale i v tom, čemu by se rádi věnovali teď i v budoucnu.